Top

Bellini: Norma, Parma 2001

  • Bellini: Norma, Parma 2001
  • Bellini: Norma, Parma 2001
  • Bellini: Norma, Parma 2001
  • Bellini: Norma, Parma 2001
  • Bellini: Norma, Parma 2001
  • Bellini: Norma, Parma 2001
  • Bellini: Norma, Parma 2001
27,95

OPERA DVD: NORMA, VINCENZO BELLINI
LIVE OPNAME VANUIT HET TEATRO REGIO DI PARMA, 2001


Release datum: 01-01-2008
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Opera
Art.nr.: 107235

Geluidsformaat: PCM Stereo, DD 5.1, DTS 5.1 - Beeldformaat: 4:3. Speelduur: 163 min 2DVD’s - Ondertiteling: GB, DE, FR, ES, IT, CN

Norma - JUNE ANDERSON
Adalgisa - DANIELA BARCELLONA
Pollione - SHIN YOUNG HOON
Oroveso - ILDAR ABDRAZAKOV
Dirigent - FABIO BIONDI
Regie - ROBERTO ANDÒ
Décor - GIOVANNI CARLUCCIO
ORCHESTRA EUROPA GALANTE

In een brief van 1 september 1831 schreef Bellini aan de sopraan Giuditta Pasta dat "Romani gelooft [dat dit onderwerp] erg aan zal slaan, en gewoonweg ideaal is voor jouw veelomvattende karakter, omdat dat precies het karakter is dat Norma heeft". Pasta's stem en dramatiek was veelomvattend: eerder had ze een geheel andere rol, namelijk die van Amina, de kwetsbare Zwitserse maagd in Bellini’s La Sonnambula gespeeld.

De titelrol wordt algemeen beschouwd als een van de moeilijkste die er voor een sopraan bestaat. Het vraagt een fenomenale stembeheersing wat betreft bereik, flexibiliteit en dynamiek. Vanuit dramatisch perspectief gezien bestrijkt het karakter alle uiteenlopende emoties die een vrouw kan doormaken: het conflict tussen het persoonlijke en het beroepsmatige leven, romantiek, moederliefde, vriendschap, jaloezie, moordlust en overgave. De Duitse sopraan Lilli Lehmann merkte eens op dat het zingen van de drie verschillende Brünnhildes in Richard Wagners Der Ring des Nibelungen in een avond minder belastend zou zijn dan het zingen van een Norma. Een van haar minder bekende uitspraken was: "Als je Wagner zingt, word je zo door de emotie en actie meegevoerd dat je niet hoeft na te denken hoe je de woorden moet zingen. Dat gaat vanzelf. Maar bij Bellini moet je altijd aandacht hebben voor de schoonheid van de noten en de juiste uitspraak."

In de twintigste eeuw hebben veel zangeressen zich gewaagd aan de rol van Bellini's geplaagde druïdepriesteres, met wisselend succes. Begin jaren twintig werden Rosa Raisa, Claudia Muzio en Rosa Ponselle bewonderd in deze rol. In de jaren zestig speelden twee sterk verschillende zangeressen de rol: de Australische Dame Joan Sutherland en de Turkse Leyla Gencer. In de jaren tachtig debuteerden drie andere belcantospecialistes met hun Norma's: Montserrat Caballe, Beverly Sills en Renata Scotto.

De beroemdste naoorlogse Norma was zonder twijfel Maria Callas, met 89 uitvoeringen, waarvan er verschillende zijn opgenomen, terwijl zij in 1954 en 1960 de opera geheel opnam in de studio.

Gedurende de jaren tachtig en negentig hebben een aantal zangeressen de rol van Norma uitgevoerd, zoals Katia Ricciarelli, Anna Tomowa-Sintow, Gwyneth Jones en Jane Eaglen. Hedendaagse Norma's zijn onder meer Fiorenza Cedolins, Galina Gorchakova, Hasmik Papian, Maria Guleghina, Nelly Miricioiu, June Anderson, en Edita Gruberova – waarvan de laatste drie carrière hebben gemaakt als belcantospecialiste. 


Resencies en klantwaarderingen (0)
Stuur naar een vriend
@
@