Top

Ilja Repin. Het geheim van Rusland.

  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
  • Ilja Repin. Het geheim van Rusland.
20,00

Ilja Repin. Het geheim van Rusland.

Een kijk in de Russische ziel - dat befaamde begrip dat eigenlijk niet in woorden te vangen is -, maar mogelijkerwijs dan toch in verf...

Achtergrond informatie:


Ilja Jefimovitsj Repin. (1844 – 1930) was een Russische kunstschilder. Hij wordt beschouwd als de belangrijkste vertegenwoordiger van De Trekkers, een Russische kunstenaarsgroep die tot het Realisme wordt gerekend.
 
Repin wordt gerekend tot de belangrijkste sociaal realisten in de schilderkunst van eind 19e/begin 20e eeuw. Zijn schilderijen verhalen over het leven in Rusland.
 
Zijn schilderij De Wolgaslepers (1873) geeft de beste uitbeelding van de schrijnende werkelijkheid in die tijd. Kenmerkend in dit schilderij is dat elk gezicht zijn eigen karakter heeft.
 
In Religieuze Processie in Kursk Gubernia (1883) is een oprukkende volksmassa uitgebeeld, die niet was te stuiten. Zij pleitten voor de afschaffing van het lijfeigenschap en emancipatie van de massa.
 
Naast commentaren op sociale gebeurtenissen schildert hij historieschilderingen. Het schilderij Ivan de Verschrikkelijke bij het lijk van zijn zoon uit 1885 is voor het eerst tentoongesteld in de Salon in Parijs. Verschillende vrouwen vielen daarbij flauw; niet zozeer door de intensiteit van het werk, maar vooral door de extreem ingesnoerde taille, die mode was in die tijd.
Verder is Repin een meester in het oproepen van sfeer. In “onverwacht” (1888), bijvoorbeeld, lezen we de vermoeidheid van de onverwachts teruggekeerde zoon, zien we het ongeloof van zijn moeder en de vrouw ziet hem niet als haar echtgenoot.
 
De invloed van de Franse impressionisten, die hij gezien heeft toen hij omstreeks 1875 in Parijs woonde, is terug te vinden in het gebruik van kleur, licht en schaduw in de latere schilderijen van Repin. Zelf werd hij nooit een impressionist, zijn stijl heeft meer weg van de oude Europese meesters uit de 17e eeuw.
 
Voor Repin moest alles afgebeeld worden als in de werkelijkheid. Hij besteedde dan ook zeer veel aandacht aan allerlei details. Van zowel de personen uit “de Wolgaslepers” als van vele details van andere schilderijen bestaan talloze schetsen betreffende houding, gezichtsuitdukking en dergelijke.
 
Portretten:
Een bijzondere plaats nemen bij Repin de portretten in. Repin schildert geen tronies maar karakters; hij is zeer geïnteresseerd in de geportretteerde persoon en dit geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen. Hoe hechter de persoonlijke relatie met de geportretteerde hoe hoger de kwaliteit van het portret.
Repin noemt Rembrandt regelmatig zijn grote leermeester. Kenmerken daarvan zou men in zijn vroegere portretten kunnen herkennen. Voorbeelden daarvan zijn “Jood in gebed” (1875) en de aartsdiaken (1877), waarin wij een hoofdfiguur zien met een krachtige persoonlijkheid, waarmee, ook fysiek, niet viel te spotten; zeker wanneer je zijn handen ziet en de manier waarop hij zijn staf vast houdt.
 
Aan het begin van de jaren '80 portretteert Repin de adellijke 'upper-class' van mondain St Petersburg, veelal in opdracht. Aan Modest Moessorgski zien we dat hij niet lang meer te leven heeft. Voor graaf Lev Tolstoj heeft Repin grote bewondering als schrijver/denker en vertegenwoordiger van de adel getuige zijn levensgrote portret uit 1901 (“op blote voeten”). 


Resencies en klantwaarderingen (0)
Stuur naar een vriend
@
@

Gerelateerde producten