Top

Nieuw: Gekozen en uitgesloten – de haat voor de Joden in Europa (streaming)

  • Nieuw: Gekozen en uitgesloten – de haat voor de Joden in Europa (streaming)
  • Nieuw: Gekozen en uitgesloten – de haat voor de Joden in Europa (streaming)
0,00

Gekozen en uitgesloten – de haat voor de Joden in Europa

“Het is een film die moet worden bekeken door iedereen die bezorgd is over het antisemitisme en iedereen die bezorgd is over de democratische toekomst van Europa. Het is een waarheid vertellende en een documentaire die politieke correctheid veroordeelt.”


http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage-Dokumentation/Auserw%C3%A4hlt-und-ausgegrenzt-Der-Hass-au/Das-Erste/Video?bcastId=799280&documentId=43708284

Achtergrond informatie:

Een Frans-Duitse film waarbij de makers het
doelwit zijn  geworden van een ongekende laster- en haatcampagne door de Duitse publieke omroepen.

Middenin het schandaal staat één van Europa’s grootste mediabedrijven, de West Deutsche Rundfunk (WDR) – met 4500 medewerkers en een jaarlijks budget van 1,4 miljard euro – en de Frans-Duitse cultuurzender ARTE.

De televisiedocumentaire ‘Gekozen en uitgesloten – de haat voor de Joden in Europa’ zal in de Verenigde Staten voor slechts één nacht worden getoond, namelijk op 9 augustus. Het Simon Wiesenthal Center in Los Angeles heeft aangekondigd dat het de film zou vertonen, nadat de Duitse en Franse netwerken geprobeerd hadden om de documentaire “te begraven voordat deze het kijkerspubliek met de waarheid kan besmetten”, aldus Rabbi Abraham Cooper van de Center’s Associate Dean, in een interview met Gatestone Institute:

“Het is een film die moet worden bekeken door iedereen die bezorgd is over het antisemitisme en iedereen die bezorgd is over de democratische toekomst van Europa. Het is een waarheid vertellende documentaire die politieke correctheid veroordeelt.”

De waarheid is dat het in het Europa van vandaag steeds moeilijker wordt om de waarheid te vertellen.

 

Aanvankelijk werd gezegd dat de film “een provocatie” was, dat hij “de vlammen aanwakkert”, en dat hij “wegens de situatie van de terreur in Frankrijk niet kon worden uitgezonden.”

Later werden “technische en journalistieke tekortkomingen” genoemd als de reden waarom de film niet uit de 'opbergruimte van gevaarlijke materialen' zou kunnen worden vrijgegeven.


ARTE Duitsland en de WRD waren in eerste instantie bereid om het project uit te voeren, maar zodra de twee omroepen zich bewust werden van de inhoud van de film, verbraken ze alle contact met de filmmakers.

Ondanks de grote tegenstand werd de film toch publiekelijk tweemaal vertoond – alleen pas na een enorme druk. Historici en journalisten die de film gepubliceerd zagen in krantenartikelen eisten hem vrij te geven. De Centrale Raad van Joden in Duitsland schaarde zich ook achter die oproep.

De première van de film echter, op 13 juni, was daadwerkelijk onwettig. Duitslands grootste en populairste tabloid, BILD, streamde de oorspronkelijke versie op haar website gedurende 24 uur, zonder de toestemming van WDR. (De film werd door iemand op YouTube gezet, voordat hij werd geblokkeerd.) Vervolgens werd het debat over censuur dusdanig opgewarmd dat de WDR vond dat het de film moest uitzenden.


De manier waarop de WDR deze film heeft uitgezonden was uniek: aan het begin van de film, maar ook met korte intervallen tussendoor waren er waarschuwingen ingevoegd, steeds opnieuw en opnieuw, die er indirect bij de kijkers op aandrongen om niet te geloven wat ze zagen in de film.
 

De antisemitische NGO Business.

De film laat ook de pogingen zien van diverse NGO en zelfs kerkelijke organisaties om Israël te vernietigen door middel van economische acties en het boycotten van mensen en producten.

“De NGO-farce is eindelijk ontmaskerd,” volgens Olga Deutsch, directeur van het Bureau Europa van NGO Monitor in een telefonisch interview. “Het maatschappelijk middenveld is noodzakelijk en belangrijk, maar de Ngo’s krijgen zulke enorme sommen geld en zoveel macht om te werken in een van de meest kwetsbare en door conflicten geteisterde regio’s van de wereld, en hebben absoluut geen behoefte aan transparantie en verantwoordingsplicht. Dit toont de film ook aan.”

Er was al een vergelijkbaar debat geweest in Duitsland begin 2015, toen Tuvia Tenenbom zijn boek Catch the Jew publiceerde in het Duits. In dit boek geeft hij een verslag over zijn reis door Israël en daarin beschreef de auteur ook het antisemitisme van veel door Europa gefinancierde NGO’s in Israël. Hij legde bloot dat bijvoorbeeld de belangrijkste onderzoeker van de organisatie B’tselem, die wordt gefinancierd door de Europese Unie, onder andere als een holocaust-ontkenner bekend staat.
 

Antisemitisme als Mainstream. Het schandaal rond de film toont aan hoe de dingen werkelijk zijn op het gebied van de cultuur en de vrijheid van meningsuiting in Europa.

De WDR behoort tot degenen die wij in deze film bekritiseren,” aldus Schroeder.


Resencies en klantwaarderingen (0)
Stuur naar een vriend
@
@