Top

Gedroogde ongezwavelde Abrikozen - 300 gr

  • Gedroogde ongezwavelde Abrikozen - 300 gr
  • Gedroogde ongezwavelde Abrikozen - 300 gr
2,39

Gedroogde ongezwavelde Abrikozen

Inhoud 300 gr.

Ongezwavelde abrikozen zijn bij lage temperatuur gedroogd en bevatten geen conserveringsmiddelen (zwavel) waardoor ze donkerder van kleur zijn.

Ongezwavelde abrikozen hebben dus een volledig natuurlijk proces ondergaan.

De bekende oranje abrikozen worden na het plukken, voordat ze worden gedroogd, behandeld met zwavel. (Die stof is bekend van de de geur van rotte eieren.) De abrikozen zijn na deze behandeling vrij van bacteriën en insecten. Het verlengt de houdbaarheid van de vrucht. Bovendien blijven ze mooi oranje van kleur; alleen is zwavel weer niet zo gezond voor een mens.

Gedroogde ongezwavelde abrikozen smaken meer naar rozijnen of vijgen maar bevatten net als gezwavelde variant diverse vitamines, zoals de vitamines A, C en E. Mineralen zoals ijzer en kalium, vezels en natuurlijke fruitsuikers. 

Gebruikstip:
- De vruchten wassen voor consumptie.

- Hardere vruchten kunnen desgewenst geweld worden voor consumptie.


Achtergrond informatie:

Abrikozen zijn steenvruchten die aan de abrikozenboom (Prunus armeniaca) groeien. Oorspronkelijk komt deze boom uit Noordoost-China en werd in het jaar 70 voor onze jaartelling door de Romeinen over geheel Europa verspreid. Traditioneel worden er vooral in Hongarije veel abrikozen geteeld, mede dankzij de Ottomanen die grote boomgaarden met abrikozenbomen plantten. Tegenwoordig komt het overgrote deel van de verse abrikozen echter uit Turkije, Spanje en Italië. 85% van de totale wereldproductie aan gedroogde abrikozen en abrikozenpitten komt uit Turkije. De abrikoos is ook een oorspronkelijke vrucht, dus niet gekruist met andere soorten.

Abrikozen zijn gezond om regelmatig te eten. Ze bevatten maar weinig calorieën en zijn licht verteerbaar. In abrikozen zitten veel vezels. Deze dragen bij aan een gezond darmstelsel. Bij een tekort aan vezels kan men last krijgen van een trage stoelgang, aambeien of andere darmproblemen. Het regelmatig eten van abrikozen kan helpen dit te voorkomen.

Abrikozen zijn rijk aan aan vitamine E. Per portie van honderd gram abrikozen zit er zo'n veertig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E in. De vitamine E beschermt het lichaam tegen beschadegingen van vrije radicalen. Er is wetenschappelijk bewezen dat een hoge dosis vitamine E een flink aantal ziektes kan voorkomen.
 
Abrikozen bevatten veel ijzer. Dit is belangrijk voor goed zuurstoftransport in het bloed. 

U hebt misschien weleens gehoord dat abrikozen een gunstig effect hebben op uw bloeddruk. Dit is inderdaad het geval. De kalium die in abrikozen zit is gezond voor het lichaam; het zorgt voor een goede bloeddruk en helpt de spieren en zenuwen goed te werken.
 
In abrikozen zitten verder vitamines A en C, riboflavine (B2) en niacine (B3). Het is ook een uitstekende bron van calcium en fosfor. In iets mindere mate zit er mangaan, kobalt en broom in. Beta-caroteen als antoxidant in abrikoos helpt te voorkomen dat LDL-cholesterol wordt geoxideerd in het lichaam. Hiermee helpt het de doorstroming van het bloed en helpt het hartinfarct te voorkomen.

Abrikozen gaan anemie (bloedarmoede) tegen doordat er koper in de abrikoos zit. Dat helpt in het lichaam mee om ijzer om te zetten en hemoglobine aan te maken. Wanneer iemand anemie heeft dan zit er te weinig van het zuurstoftransporterende hemoglobine in het bloed.

Abrikozen horen tot de fruitsoorten die veel antioxidanten bevatten. Antioxidanten vangen vrije radicalen weg. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven  aan cellen en weefsels. Zo kunnen antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.


Wetenschappelijk onderzoek heeft ook uitgewezen dat abrikozen goed zijn tegen grauwe staar (cataract) en het helpt ter voorkoming van andere oogziektes.
Abrikozen bevatten vitamine C en ze bevatten de fytonutriënten uit de categorie carotenoïden. Zowel vitamine C als carotenoïden werken als antioxidant. Ze zijn goed tegen een veelheid aan ziektes. Veel carotenoïden worden omgezet in vitamine A wat goed is voor de ogen. 


Resencies en klantwaarderingen (0)
Stuur naar een vriend
@
@